ZBIGNIEW
SEIFERT
(zm.
15 lutego 1979), polski skrzypek jazzowy, grający również na
saksofonie altowym, znany poza granicami Polski jako Zbiggy. Jeden z
najbardziej oryginalnych i najważniejszych polskich muzyków
jazzowych. Żył niespełna 33 lata, lecz wartość artystyczna jego
dorobku muzycznego do dziś wprawia w zachwyt. Był nie tylko
niezwykłym muzykiem, był również wspaniałym człowiekiem -
ludzkim, uczynnym, skromnym, wrażliwym.
Już
jako sześciolatek grał na skrzypcach, a w szkole średniej - na
saksofonie altowym. Był jednym z najbardziej utalentowanych
studentów szkoły muzycznej. Do muzyki jazzowej zawiodła go wielka
fascynacja muzyką Johna Coltrane'a. W połowie lat 60., podczas
studiów, założył własny kwartet, w znacznej mierze wzorowany na
słynnym coltrane'owskim combo:
Zbigniew
Seifert Quartet - "East Of The Sun" 1969
Zbigniew
Seifert - alto sax
Jan
Jarczyk – piano
Jan
Gonciarczyk – bass
Janusz
Stefanski - drums
https://www.youtube.com/watch?v=DwR_IqEYNg4
Muzycy Kwartetu Seiferta od początku byli bezkompromisowi i odważni w artystycznych dążeniach. W 1968 i 1969 kwartet otrzymał nagrody na festiwalu Jazz nad Odrą, a sam Seifert - również nagrody indywidualne. W 1969 wygrali I nagrodę na Festiwalu w Nagykőrős na Węgrzech. Te osiągnięcia otworzyły możliwość występu na Jazz Jamboree w 1969. Wykonali tam utwory "Złudzenie (Illusion)" i "Taniec Garbusa (Hunchback's Dance)", które można usłyszeć na płycie "JJ 69 - New Faces in Polish Jazz"
Muzycy Kwartetu Seiferta od początku byli bezkompromisowi i odważni w artystycznych dążeniach. W 1968 i 1969 kwartet otrzymał nagrody na festiwalu Jazz nad Odrą, a sam Seifert - również nagrody indywidualne. W 1969 wygrali I nagrodę na Festiwalu w Nagykőrős na Węgrzech. Te osiągnięcia otworzyły możliwość występu na Jazz Jamboree w 1969. Wykonali tam utwory "Złudzenie (Illusion)" i "Taniec Garbusa (Hunchback's Dance)", które można usłyszeć na płycie "JJ 69 - New Faces in Polish Jazz"
https://www.youtube.com/watch?v=DcsD-wG6BBw
W tym czasie Seifertem zainteresował się Tomasz Stańko. W Kwintecie Stańki Seifert grał nieprzerwanie przez pięć lat, do 1973, i ostatecznie porzucił saksofon altowy na rzecz skrzypiec. Nagrali trzy albumy: "Music For K" (1970), "Jazzmessage from Poland" (1972) oraz "Purple Sun" (1973).
W tym czasie Seifertem zainteresował się Tomasz Stańko. W Kwintecie Stańki Seifert grał nieprzerwanie przez pięć lat, do 1973, i ostatecznie porzucił saksofon altowy na rzecz skrzypiec. Nagrali trzy albumy: "Music For K" (1970), "Jazzmessage from Poland" (1972) oraz "Purple Sun" (1973).
Tomasz
Stanko Quintet - "Jazzmessage from Poland" 1972
Tomasz
Stańko – trumpet
Zbigniew
Seifert – violin
Janusz
Muniak - flute, tenor and percussions
Janusz
Stefański - drums, percussions
https://www.youtube.com/watch?v=r9Lb7G3kUL0
Seifert nagrywał również dla Studia Jazzowego Polskiego Radia, którego szefem był Jan "Ptaszyn" Wróblewski. Obecność członków Kwintetu Stańki w SJPR przypada na tzw. "złoty okres zespołu":
Seifert nagrywał również dla Studia Jazzowego Polskiego Radia, którego szefem był Jan "Ptaszyn" Wróblewski. Obecność członków Kwintetu Stańki w SJPR przypada na tzw. "złoty okres zespołu":
Zbigniew
Seifert with Jan Ptaszyn Wróblewski, Jazz Jamboree 1972
https://www.youtube.com/watch?v=A4--lkisu1E
Współpraca ze Stańką zbliżyła Seiferta do swobodnych form jazzowej improwizacji. Dzięki sukcesowi, jaki na Zachodzie odniósł Kwintet Tomasza Stańki w składzie z Seifertem, wirtuoz skrzypiec, a w dodatku jeszcze świetny saksofonista, stał się za granicą muzykiem tak pożądanym, że w 1973 przeniósł się do Niemiec:
Współpraca ze Stańką zbliżyła Seiferta do swobodnych form jazzowej improwizacji. Dzięki sukcesowi, jaki na Zachodzie odniósł Kwintet Tomasza Stańki w składzie z Seifertem, wirtuoz skrzypiec, a w dodatku jeszcze świetny saksofonista, stał się za granicą muzykiem tak pożądanym, że w 1973 przeniósł się do Niemiec:
Tomasz
Stańko Quintet - "Purple Sun" - "Fair" 1973
Tomasz
Stańko – trumpet
Zbigniew
Seifert - violin, alto saxophone
Janusz
Muniak - soprano and tenor saxophones, flute and percussion
Hans
Hartmann – bass
Janusz
Stefański - drums, percussion
https://www.youtube.com/watch?v=p4lkw5oCwJk
W połowie lat 70. Seifert stawał się coraz ważniejszą postacią europejskiej sceny. Zaczął pojawiać się w zespołach Alberta Mangelsdorffa, grywać z Joachimem Kühnem, Chrisem Hinze, Wolfgangiem Daunerem oraz zwrócił na siebie uwagę jazzmanów amerykańskich - Charliego Mariano czy wielkiego McCoya Tynera.
W połowie lat 70. Seifert stawał się coraz ważniejszą postacią europejskiej sceny. Zaczął pojawiać się w zespołach Alberta Mangelsdorffa, grywać z Joachimem Kühnem, Chrisem Hinze, Wolfgangiem Daunerem oraz zwrócił na siebie uwagę jazzmanów amerykańskich - Charliego Mariano czy wielkiego McCoya Tynera.
Zbigniew
Seifert with Hans Koller Free Sound, 1974
Hans
Koller- ss., ts
Zbigniew
Seifert – vl
Wolfgang
Dauner - p
Adelhard
Roidinger – b
Janusz
Stefanski - dr
https://www.youtube.com/watch?v=VGbi-cOBPIY
Joachim Kühn - "Spring Fever" 1976
Joachim Kühn - "Spring Fever" 1976
Joachim
Kühn - p, kbds
Philip
Catherine – g
John
Lee – b
Gerry
Brown – ds
Zbigniew
Seifert - vln
https://www.youtube.com/watch?v=fRUSTH0KDg4
Charlie Mariano & Zbigniew Seifert - "Spring on the Farm" 1976
Charlie Mariano & Zbigniew Seifert - "Spring on the Farm" 1976
Adelhard
Roidinger – bass
Janusz
Stefański – drums
Wolfgang
Dauner – piano
Charlie
Mariano - saxophone soprano
Zbigniew
Seifert - violin
https://www.youtube.com/watch?v=7VD8sjuODJY
Po jednym z występów we Francji, członkowie legendarnej grupy Oregon, będąc pod ogromnym wrażeniem gry Seiferta, zaprosili go do współpracy. Tak powstała w 1977 płyta "Oregon – Violin":
Po jednym z występów we Francji, członkowie legendarnej grupy Oregon, będąc pod ogromnym wrażeniem gry Seiferta, zaprosili go do współpracy. Tak powstała w 1977 płyta "Oregon – Violin":
Glen
Moore – bass
Ralph
Towner - classical guitar, twelve-string guitar
Paul
McCandless - oboe, bass clarinet
Ralph
Towner- piano
Collin
Walcott - tabla, percussion
Zbigniew
Seifert - violin
https://www.youtube.com/watch?v=A2D1E3a1VXg
Seifert stopniowo dojrzewał do rozpoczęcia i realizowania swojej własnej drogi muzycznej. W 1976 rozpoczął nagrywanie płyt, sygnowanych własnym nazwiskiem. Zaowocowało to dwoma krążkami. Płyta "Solo Violin" to rejestracja koncertu podczas Forum Junge Music w Bremie 1976. Wszystkie kompozycje są autorstwa Seiferta. Płyta dedykowana była żonie Agnieszce. To ponad 40 minut wirtuozowskich i autentycznie jazzowych popisów skrzypcowych. Zresztą w jednym z wywiadów podkreślał, że "nie interesują go łatwe chwyty skrzypcowe, a całą inspirację czerpie z muzyki i techniki Johna Coltrane'a", co było wyczynem karkołomnym ze względu na odmienną specyfikę instrumentów
Seifert stopniowo dojrzewał do rozpoczęcia i realizowania swojej własnej drogi muzycznej. W 1976 rozpoczął nagrywanie płyt, sygnowanych własnym nazwiskiem. Zaowocowało to dwoma krążkami. Płyta "Solo Violin" to rejestracja koncertu podczas Forum Junge Music w Bremie 1976. Wszystkie kompozycje są autorstwa Seiferta. Płyta dedykowana była żonie Agnieszce. To ponad 40 minut wirtuozowskich i autentycznie jazzowych popisów skrzypcowych. Zresztą w jednym z wywiadów podkreślał, że "nie interesują go łatwe chwyty skrzypcowe, a całą inspirację czerpie z muzyki i techniki Johna Coltrane'a", co było wyczynem karkołomnym ze względu na odmienną specyfikę instrumentów
https://www.youtube.com/watch?v=9Kb9p8qOMxc
Album "Man of the Light" z 1976 - dla Seiferta tytułowym Man Of The Light był McCoy Tyner, i to jemu muzyk dedykował ten utwór:
Album "Man of the Light" z 1976 - dla Seiferta tytułowym Man Of The Light był McCoy Tyner, i to jemu muzyk dedykował ten utwór:
Zbigniew
Seifert – skrzypce
Joachim
Kühn – fortepian
Cecil
McBee – kontrabas
Billy
Hart – perkusja
Jasper
van 't Hof - fortepian elektryczny i organy
https://www.youtube.com/watch?v=wiMiXSzV92Q
W USA prędko rozeszła się wieść o wybitnym skrzypku z Europy, który gra na skrzypcach, tak jakby grał John Coltrane, gdyby był skrzypkiem. "Spośród wszystkich polskich jazzmanów to on miał największą szansę na karierę w Stanach" - mówił Tomasz Stańko.
Komeda, Stańko, Makowicz, Urbaniak, Dudziak, Namysłowski zaznaczyli się w historii światowego jazzu, ale to właśnie Seifert miał największe predyspzycje na włączenie się na stałe do głównego nurtu amerykańskiego jazzu. W 1977 doszło do nagrania pierwszej płyty dla wytwórni Capitol. Płyta "Zbigniew Seifert" nagrana jest w stylu popularnego w tamtym czasie jazz-rocka. Seifert uległ naciskowi producentów, którzy ostatecznie uczynili z niej produkt czysto komercyjny, odległy od własnego stylu Seiferta. W nagraniu wzięło udział prawie 30 muzyków
W USA prędko rozeszła się wieść o wybitnym skrzypku z Europy, który gra na skrzypcach, tak jakby grał John Coltrane, gdyby był skrzypkiem. "Spośród wszystkich polskich jazzmanów to on miał największą szansę na karierę w Stanach" - mówił Tomasz Stańko.
Komeda, Stańko, Makowicz, Urbaniak, Dudziak, Namysłowski zaznaczyli się w historii światowego jazzu, ale to właśnie Seifert miał największe predyspzycje na włączenie się na stałe do głównego nurtu amerykańskiego jazzu. W 1977 doszło do nagrania pierwszej płyty dla wytwórni Capitol. Płyta "Zbigniew Seifert" nagrana jest w stylu popularnego w tamtym czasie jazz-rocka. Seifert uległ naciskowi producentów, którzy ostatecznie uczynili z niej produkt czysto komercyjny, odległy od własnego stylu Seiferta. W nagraniu wzięło udział prawie 30 muzyków
https://www.youtube.com/watch?v=5dcFmsZfJl4
"Love in the Garden" Zbigniew Seifert, 1977
"Love in the Garden" Zbigniew Seifert, 1977
Isla
Eckinger – bass
Joe
Nay – drums
Joe
Haider – piano
Leszek
Żądlo – saxophone
Urszula
Dudziak – voice
Zbigniew
Seifert - violin
https://www.youtube.com/watch?v=uD525eeM_xA
Ekspresyjny styl Seiferta, oparty na doskonałej technice wiolinistycznej, zaowocowały pierwszymi polskimi płytami. Były one rejestracją koncertu z 14 listopada 1978 w klubie Pod Jaszczurami – "Kilimanjaro"
Ekspresyjny styl Seiferta, oparty na doskonałej technice wiolinistycznej, zaowocowały pierwszymi polskimi płytami. Były one rejestracją koncertu z 14 listopada 1978 w klubie Pod Jaszczurami – "Kilimanjaro"
Zbigniew
Wegehaupt – bass
Mieczysław
Górka -
drums
Janusz
Grzywacz -
electric piano
Jarosław
Śmietana – guitar
Zbigniew
Seifert - violin
https://www.youtube.com/watch?v=_e3xPnAxkD4
oraz "Kilimanjaro 2" (na stronie B znajduje się wywiad, przeprowadzony przez Antoniego Krupę ze Zbigniewem Seifertem, zarejestrowany we wrześniu 1978, na podkładzie muzycznym utworu "On the Farm")
oraz "Kilimanjaro 2" (na stronie B znajduje się wywiad, przeprowadzony przez Antoniego Krupę ze Zbigniewem Seifertem, zarejestrowany we wrześniu 1978, na podkładzie muzycznym utworu "On the Farm")
https://www.youtube.com/watch?v=xtLj5BA9HqM
Do największych osiągnięć Zbigniewa Seiferta należy niewątpliwie - nagrana trzy miesiące przed śmiercią artysty - płyta "Passion" z 1979. Była to druga płyta dla Capitolu. Amerykańska wytwórnia zgodziła się na wszystko: polski skrzypek zażyczył sobie w zespole muzyków tej klasy, co Jack DeJohnette i John Scofield, a nagrania odbyły się w studiu Electric Lady, zbudowanym przez Jimiego Hendrixa. Seifert gra tu zjawiskowo. Lecz na zdjęciach tylnej strony okładki płyty widać, że to już nie ten sam Zbiggy, z opadającą na twarz burzą loków, w której ginęły gdzieś okrągłe okularki. Teraz szkła wydają się wielkie, a głowę pokrywają rzadkie, krótkie włosy. Coraz wyraźniej dawała o sobie znać ciężka choroba.
Do największych osiągnięć Zbigniewa Seiferta należy niewątpliwie - nagrana trzy miesiące przed śmiercią artysty - płyta "Passion" z 1979. Była to druga płyta dla Capitolu. Amerykańska wytwórnia zgodziła się na wszystko: polski skrzypek zażyczył sobie w zespole muzyków tej klasy, co Jack DeJohnette i John Scofield, a nagrania odbyły się w studiu Electric Lady, zbudowanym przez Jimiego Hendrixa. Seifert gra tu zjawiskowo. Lecz na zdjęciach tylnej strony okładki płyty widać, że to już nie ten sam Zbiggy, z opadającą na twarz burzą loków, w której ginęły gdzieś okrągłe okularki. Teraz szkła wydają się wielkie, a głowę pokrywają rzadkie, krótkie włosy. Coraz wyraźniej dawała o sobie znać ciężka choroba.
Płyta "Passion" była ostatnią płytą Zbigniewa Seiferta:
Zbigniew
Seifert – violin
Jack
DeJohnette – drums
John
Scofield – guitar
Eddie
Gomez – bass
Richie
Beirach – piano
Nana
Vasconcelos – percussion
https://www.youtube.com/watch?v=9KD8tQLWEfA
O tym, że ma raka, Seifert dowiedział się jeszcze w 1976. Od tej pory zaczął się wyścig z czasem. Mimo niezwykle trudnej sytuacji, do końca nie poddawał się i mocno wierzył w swoje wyzdrowienie. Snuł dalsze plany artystyczne. Nawet, gdy choroba zaatakowała mu rękę, starał się koncertować i nagrywać dalej. Walkę z nowotworem toczył dzielnie i z zadziwiającą pogodą ducha. Seifert odznaczał się niezwykłą żywotnością i, mimo ciężkiej choroby, emanowała z niego siła. Michał Urbaniak powiedział kiedyś: "Zbigniew jest silny wewnętrznie, duchowo. Jest silniejszy od wszystkiego, co mogłoby go spotkać. Dlatego przezwycięży wszystko". Gdy okazało się, że nowotwór jest wyjątkowo złośliwy, a przebyta operacja nie powiodła się, Seifert udał się do Buffalo, gdzie miał przejść kolejną operację. Zmarł w jej trakcie, w nocy z 14 na 15 lutego 1979. Miał zaledwie 33 lata. R.I.P. [*]
Dyskografia:
O tym, że ma raka, Seifert dowiedział się jeszcze w 1976. Od tej pory zaczął się wyścig z czasem. Mimo niezwykle trudnej sytuacji, do końca nie poddawał się i mocno wierzył w swoje wyzdrowienie. Snuł dalsze plany artystyczne. Nawet, gdy choroba zaatakowała mu rękę, starał się koncertować i nagrywać dalej. Walkę z nowotworem toczył dzielnie i z zadziwiającą pogodą ducha. Seifert odznaczał się niezwykłą żywotnością i, mimo ciężkiej choroby, emanowała z niego siła. Michał Urbaniak powiedział kiedyś: "Zbigniew jest silny wewnętrznie, duchowo. Jest silniejszy od wszystkiego, co mogłoby go spotkać. Dlatego przezwycięży wszystko". Gdy okazało się, że nowotwór jest wyjątkowo złośliwy, a przebyta operacja nie powiodła się, Seifert udał się do Buffalo, gdzie miał przejść kolejną operację. Zmarł w jej trakcie, w nocy z 14 na 15 lutego 1979. Miał zaledwie 33 lata. R.I.P. [*]
Dyskografia:
1976
Man of the Light
1977
Zbigniew Seifert
1978
Solo Violin
1978
We'll Remember Zbiggy
1979
Kilimanjaro
1979
Kilimanjaro 2
1979
Passion
Wywiad ze Zbigniewem Seifertem, przeprowadzony przez Antoniego Krupę w 1978
https://www.youtube.com/watch?v=2C3tqgrNa5g
W 2007 powstał amerykański film dokumentalny o Zbigniewie Seifercie pt "Passion" w reżysrii Erina Harpera
W 2007 powstał amerykański film dokumentalny o Zbigniewie Seifercie pt "Passion" w reżysrii Erina Harpera
https://www.youtube.com/watch?v=qC72848O-uE
W 2009 ukazała się biografia artysty "Man of the Light. Życie i twórczość Zbigniewa Seiferta" autorstwa Anety Norek
W 2009 ukazała się biografia artysty "Man of the Light. Życie i twórczość Zbigniewa Seiferta" autorstwa Anety Norek
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/83766/zycie-i-tworczosc-zbigniewa-seiferta-man-of-the-light
W 2010 ukazał się album "Nora"
W 2010 ukazał się album "Nora"
https://www.youtube.com/watch?v=WYVxvajXEWM
Źródło m.in. Wikipedia /
Źródło m.in. Wikipedia /
inne
Fot. Raymond Clement / Fundacja im. Zbigniewa Seiferta
Fot. Raymond Clement / Fundacja im. Zbigniewa Seiferta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz